Definice a užívání pojmů v právních předpisech
-
Vymezení pojmů nelze uvádět v prováděcím právním předpisu, jde-li o pojmy, které užívá zákon
-
Definice pojmů nelze zaměňovat s legislativními zkratkami
-
Je nežádoucí, aby pojem, kterému je obecně přisuzován určitý obsah, byl pro účely různých zákonů vymezen různě (zásada stálosti pojmosloví).
-
V rámci určité části právního předpisu, např. dílu, neupravovat nový pojem pouze pro účely této části
-
V právních předpisech většího rozsahu je nevhodné vymezovat pojmy v jednom rozsáhlém odstavci
-
Pojem nelze definovat v poznámce pod čarou
-
Pojmy je třeba definovat srozumitelně a jednoznačně a vyhnout se současně definici nevhodné až směšné
-
Ustanovení, které má definovat pojem, nesmí současně obsahovat také pravidlo jednání nebo působnost nějakého subjektu
-
V úvodních ustanoveních vymezit pouze takové pojmy, jejichž definice je pro účely výkladu a aplikace právního předpisu jako celku nezbytně nutná; ostatní pojmy vymezovat až na místě, kdy jsou použity poprvé
K problematice některých ustanovení mezinárodních smluv
-
Nesamovykonatelná ustanovení mezinárodní smlouvy (not self-executing) - ustanovení určená státům, která mají upravit právní postavení jednotlivců
-
Nesamovykonatelná ustanovení mezinárodní smlouvy (not self-executing) - ustanovení určená státům, která nemají upravit právní postavení jednotlivců
-
Nesamovykonatelná ustanovení mezinárodní smlouvy (not self-executing) - ustanovení určená mezinárodním organizacím
Kumulativní a alternativní výčty
-
Při užívání spojky „a“ a spojky „nebo“ je třeba vycházet z toho, zda má obsah právní normy a vzájemný vztah jednotlivých výroků v ní obsažených vyjadřovat konjunkci, disjunkci, exkluzi nebo kontravalenci.
-
Navrhuje-li se vyjádření variant spočívající ve výběru z více než dvou možností, klade se rozlučovací spojka „nebo“ mezi poslední dvě z těchto možností.
-
Právní norma může obsahovat kumulativní výčet s prvkem alternace.
-
Je-li záměrem navrhovatele vyjádřit varianty jako alternativy, musí být tento záměr vyjádřen způsobem odpovídajícím principům legislativní techniky; nelze zaměňovat kumulativní výčet s výčtem alternativním.
-
Základním požadavkem pro konstrukci právní normy obsahující vyjádření variant (alternativ) je skutečnost, že norma musí být stylisticky správně vyjádřena tak, že umožní výběr (volbu) jedné z předpokládaných možností, na jejímž základě nastane, resp. může nastat, stejný právní účinek (následek) jako u ostatních variant.
Legislativně technické požadavky - členění právního předpisu
-
Příloha k právnímu předpisu
-
Členění právního předpisu, s výjimkou novely, na paragrafy, odstavce, pododstavce, body a jejich označování
-
Členění právního předpisu, s výjimkou novely, na části, hlavy, díly, oddíly, pododdíly a jejich označování
Legislativně technické požadavky - druhy a používání citací
-
Užívání zkratek
-
Citace čísel
-
Citace jednotlivých vět
-
Citace pododstavce a bodu
-
Citace odstavce
-
Souborná citace několika paragrafů (článků)
-
Citace paragrafu (článku)
-
Citace v prováděcím předpisu
-
Citace právního předpisu, který byl vyhlášen v úplném znění
-
Citace novelizovaného právního předpisu
-
Slovní citace právního předpisu
-
Úplná citace právního předpisu
-
Zkrácená citace právního předpisu
Legislativně technické požadavky - nadpisy v právních předpisech
-
Nadpisy částí zákona, který obsahuje kromě novely i úpravu jiných věcí
-
Nadpis zákona, který obsahuje citaci
-
Nadpis zákona, který upravuje i jiné věci než novely většího počtu zákonů
-
Nadpis zákona, který upravuje i jiné věci než novelu zákona
-
Nadpis zákona, pokud novelizace vyvolává potřebu novelizovat další zákony
-
Nadpis zákona, který obsahuje pouze novely většího počtu zákonů
-
Nadpis zákona, který obsahuje pouze novelu zákona, který již byl novelizován
-
Nadpis zákona, který obsahuje pouze novelu dosud nenovelizovaného zákona
-
Nadpis zákona
Legislativně technické požadavky - obsah právního předpisu
-
Vyjádření dne nabytí účinnosti právního předpisu
-
Ustanovení o nabytí účinnosti nebo pozbytí platnosti zákona (ústavního zákona)
-
Zrušovací ustanovení, kterým je rušeno více právních předpisů různé právní síly
-
Zrušovací ustanovení, kterým je rušen pouze jeden předpis
-
Zákonné zmocnění k vydání vyhlášky
-
Zákonné zmocnění k vydání nařízení vlády
-
Zmocňovací ustanovení, které předpokládá vydání vyhlášky po dohodě s jiným orgánem
-
Úvodního ustanovení právního předpisu, jehož předmět je shodný s předmětem úpravy obsažené v předpisu Evropské unie